
Japon şefler Türk yemekleriyle mezun olacak, hedef: 1 milyar dolarlık yeni pazar
Türkiye’nin Japonya’ya yaptığı gıda ihracatının yüzde 35’ini gerçekleştiren Ege İhracatçı Birlikleri (EİB), Türk mutfağını Japonya’da akademik düzeye taşıyacak tarihi bir hamleye imza attı.
Tokyo’daki Otsuma Women’s University, Türk mutfağını ders müfredatına almak için resmen harekete geçti. Türkiye’nin Michelin yıldızlı restoranı TERUAR’ın kurucusu ve ödüllü şefi Osman Serdaroğlu, üniversitede düzenlenen üç özel seansta Japon öğrencilere ve akademisyenlere Türk mutfağını hem anlattı hem de uygulamalı olarak sundu.
Türk orkinosu, Ege zeytinyağı, kuru meyveler, Anadolu baharatları, bulgur ve nar ekşisiyle hazırlanan özgün menüler büyük ilgi görürken; bakır cezve ve çaydanlıkla yapılan Türk kahvesi ve çayı seremonisi, programa damga vurdu.
Ege İhracatçı Birlikleri ile üniversite yönetimi arasındaki görüşmeler tam mutabakat yönünde ve hızlı ilerliyor.
Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, tarihi iş birliğini şu sözlerle değerlendirdi: “Son 5 yılda Japonya’ya gıda ihracatımızı yüzde 75 artırarak 209 milyon dolardan 367 milyon dolara yükselttik. Otsuma Women’s University iş birliğiyle bu ivme daha da güçlenecek. Ege Bölgesi’nden Japonya’ya 2024 yılında ihracatımız yüzde 42 artışla 126 milyon dolara çıktı. Orta vadede hedefimiz 1 milyar dolar.”
Uçak, Japon öğrencilerin eğitim sürecinde Türk mutfağıyla yetişeceğini belirterek, bunun uzun vadeli ve kalıcı bir kültürel–ticari bağ oluşturacağını vurguladı.
EİB Sürdürülebilirlik ve Organik Ürünler Koordinatörü, Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, iş birliğinin temellerinin Mart 2025’teki Foodex Fuarı’nda atıldığını açıkladı.
“Japonya, yılda 80 milyar dolarlık gıda ithalatı yapan dev bir pazar. Turkish Tastes markasını ABD’de üniversiteler ve şeflerle büyüttük. Şimdi sıra Japonya’da.Hazır ve işlenmiş gıdaya talep hızla artıyor. Türkiye bu alanda güçlü. 2024’te Japonya’ya 42 milyon dolarlık kuru meyve ihraç ettik. Hedefimiz 100 milyon dolar.”
Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Bedri Girit, dikkat çekici bir gerçeği paylaştı: “Japonların milli yemeği suşi, Türkiye’den ihraç edilen orkinoslarla yapılıyor. 2024’te Japonya’ya ihracatımız yüzde 121 artarak 118 milyon dolara yükseldi. Etkinlikte hazırlanan orkinos menüleri büyük ilgi gördü. Bu iş birliği uzun soluklu olacak.”
Ege Hububat, Bakliyat ve Yağlı Tohumlar İhracatçıları Birliği Başkanı Muhammet Öztürk ise şu çarpıcı verileri paylaştı: “2024’te Japonya’ya 72 milyon dolarlık makarna ihraç ettik. Japonya, makarnada ikinci büyük pazarımız oldu. Sektörümüzün hedefi: 1 milyar dolarlık ihracatın 250 milyon dolarını Japonya’dan sağlamak.”
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Emre Uygun, Japonya’da zeytinyağı tüketiminin 5 bin tondan 50 bin tona çıktığını hatırlattı: “2024/25 sezonunda Japonya’ya 22,5 milyon dolarlık zeytinyağı ihraç ettik. ABD’den sonra ikinci büyük pazarımız oldu. Hedefimiz yüzde 10 pazar payı.”
Ege Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Fuat Gürle: “Türkiye, defne ve kekikte dünya birincisi. Japonya’ya baharat ihracatımız 4,8 milyon dolar seviyesinde. Yaklaşık 80 Japon öğrenci, Türk mutfağını birebir deneyimledi. Aldığımız geri dönüşler olağanüstü. Türk mutfağına ilgi gözle görülür şekilde arttı.”
Etkinliğe Tokyo Ticaret Başmüşavirleri Mukaddes Nur Yılmaz ve Sedat Yıldız ile Mehmet Ayaz da katıldı.
