
İzmir’de toplu ulaşımın önemli unsurlarından biri olan İZBAN’da, yaz döneminde enerji verimliliğini artırmayı hedefleyen yeni uygulama 1 Temmuz’da başlayacak. Pandemi sürecinde sağlık tedbirleri kapsamında tüm kapıların otomatik açılması şeklinde uygulanan sistem sona ererken, trenlerde yeniden yolcu kontrollü kapı kullanımına geçilecek.
Yeni uygulamayla birlikte trenler istasyonlara ulaştığında tüm kapılar otomatik olarak açılmayacak. Yolcular, inmek veya binmek istedikleri kapıların üzerindeki butona basarak kapıyı açabilecek. Böylece kullanılmayan kapıların gereksiz yere açılması önlenirken, özellikle yaz aylarında klimalı vagonlardaki serin havanın korunması amaçlanıyor.
İZBAN yetkilileri, mevcut sistemde her durakta tüm kapıların açılması nedeniyle vagon içindeki serin havanın hızla dışarı çıktığını, bunun da klima sistemlerinin daha fazla çalışmasına yol açtığını belirtiyor. Yeni uygulamayla sadece kullanılan kapıların açılması sayesinde enerji tüketiminin azaltılması ve iklimlendirme sistemlerinin daha verimli çalışması hedefleniyor.
Avrupa’daki birçok raylı sistemde kullanılan uygulamanın, enerji tasarrufunun yanı sıra karbon salımının azaltılmasına da katkı sağlaması bekleniyor.
1 Temmuz’dan itibaren uygulanacak sistemde, tren durmadan önce kapı üzerindeki butonlarda kırmızı ışık yanacak. Güvenli iniş ve biniş için gerekli koşullar oluştuğunda ışık yeşile dönecek ve yolcular butona dokunarak kapıyı açabilecek.
İZBAN’da başlayacak yeni dönem öncesinde istasyonlarda ve trenlerde yolcuların bilgilendirilmesi amacıyla duyuru ve anonslar yapılacak. Uygulamanın, yaz boyunca hem yolculuk konforuna hem de enerji tasarrufuna katkı sağlaması bekleniyor.