
Eğitim-Bir-Sen İzmir 1 No’lu Şube Başkanı Ali Kaya, 2025-2026 eğitim-öğretim yılının sona ermesi dolayısıyla yaptığı yıl sonu değerlendirmesinde, eğitim sisteminin karşı karşıya bulunduğu sorunlara dikkat çekerek yeni eğitim-öğretim yılı öncesinde gerekli adımların atılması çağrısında bulundu.
Başkan Ali Kaya, bir eğitim-öğretim yılını daha geride bırakırken fedakârca görev yapan tüm eğitim çalışanlarına teşekkür ederek, öğrencilerin verimli ve huzurlu bir tatil dönemi geçirmelerini temenni etti.
Ali Kaya, eğitim sisteminin aksayan yönlerinin tatil döneminde kapsamlı şekilde değerlendirilmesi gerektiğini belirterek, “Geride bıraktığımız eğitim-öğretim döneminin bütün yönleriyle değerlendirilmesi, eğitim sistemimizin sorunlu alanlarının doğru tespit edilmesi ve yeni döneme kalıcı çözümlerle hazırlanılması büyük önem taşımaktadır” dedi.
2025-2026 eğitim-öğretim yılının en önemli sorunlarından birinin okulda şiddet olduğunu vurgulayan Kaya, “Ne yazık ki bu dönem, okulda şiddetin eğitimin başat sorunu haline geldiği bir dönem olarak hafızalarda kalacaktır. Eğitim kurumlarımızın güvenli, huzurlu ve sağlıklı bir iklime kavuşturulması artık ertelenemez bir görevdir. Okul güvenliği konusunda hızlı adımlar atılmalı ve somut tedbirler alınmalıdır” ifadelerini kullandı.
Şiddetin önlenmesi konusunda tüm kurumların koordinasyon içerisinde hareket etmesi gerektiğini belirten Kaya, Eğitim-Bir-Sen tarafından hazırlanan “Eğitim Ekosisteminde Şiddet: Kurumlar Arası Koordinasyon ve Sorumluluklar” başlıklı çalıştay raporunun bu süreçte önemli katkılar sunacağını söyledi.
Eğitim çalışanlarının eğitim sisteminin asli unsuru olduğunu ifade eden Ali Kaya, sürekli değişen mevzuat, öğretmen açığı, norm kadro fazlalığı ve yer değiştirme süreçlerinde yaşanan sorunların eğitimden beklenen verimin alınmasını engellediğini belirtti.
Kaya, “Geleceğimizi emanet ettiğimiz eğitim çalışanlarının mesleki motivasyonu, eğitimin niteliğini doğrudan etkilemektedir. İyi bir eğitim sistemi için eğitimcilerin çalışma şartları iyileştirilmeli ve motivasyonları artırılmalıdır” dedi.
Artan hayat pahalılığı ve enflasyon karşısında eğitim çalışanlarının alım gücünün ciddi şekilde gerilediğini ifade eden Kaya, eğitim çalışanlarının mali haklarında iyileştirmeler yapılması gerektiğini söyledi.
Ali Kaya, “Öğretmenlerin ek ders ücretleri başta olmak üzere mali hakları geliştirilmelidir. Kamu görevlilerinin ücretlerinde oluşan kayıpları telafi edecek düzenlemeler yapılmalı, eğitim çalışanlarının enflasyona karşı korunması sağlanmalıdır” diye konuştu.
Sözleşmeli öğretmenlik uygulamasının öğretmenlerin aile bütünlüğünü olumsuz etkilediğini belirten Kaya, sözleşmeli öğretmenlerin kadroya geçirilmesi gerektiğini ifade etti.
Kaya, “Öğretmenlerin anayasal haklarını sınırlandıran sözleşmeli öğretmenlik uygulamasına son verilmeli, sözleşmeli öğretmenlere kadrolu öğretmenlerin sahip olduğu tüm haklar tanınmalıdır. Aynı şekilde ücretli öğretmenlik uygulaması sona erdirilmeli ve öğretmen açığı tamamen kapatılacak şekilde kadrolu öğretmen atamaları yapılmalıdır” dedi.
Öğretmen atama ve yer değiştirme süreçlerinde yaşanan sorunların çalışma barışını olumsuz etkilediğini kaydeden Ali Kaya, norm kadro fazlası öğretmenlerin resen atama süreçlerinde mağduriyet oluşturacak uygulamalardan kaçınılması gerektiğini söyledi.
Kaya, öğretmenlerin yer değişikliği taleplerinin karşılanması ve kalıcı bir atama sistemi kurulmasının önemine dikkat çekti.
Rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin önemine değinen Kaya, öğrencilerin akademik ve sosyal gelişimlerinin desteklenmesi için her eğitim kurumunda rehber öğretmen bulunması gerektiğini belirtti.
Ali Kaya, “Şiddet, akran zorbalığı, teknoloji bağımlılığı ve okul terkleri gibi sorunlarla mücadelede rehberlik hizmetleri kritik öneme sahiptir. Bu nedenle öğrenci sayısına bakılmaksızın her eğitim kurumuna bir rehber öğretmen normu verilmelidir” dedi.
Kamu çalışanlarına verilen sözlerin tutulması gerektiğini belirten Kaya, birinci dereceye yükselen tüm memurların 3600 ek göstergeden yararlanması gerektiğini söyledi.
Ali Kaya, ayrıca eğitime hazırlık ödeneğinin yalnızca öğretmenlere değil, eğitim hizmetinin yürütülmesine katkı sağlayan tüm hizmet sınıflarındaki çalışanlara verilmesi gerektiğini ifade etti.
Yardımcı Hizmetler Sınıfı çalışanlarının uzun yıllardır çözüm bekleyen sorunları bulunduğunu belirten Kaya, bu personelin Genel İdare Hizmetleri Sınıfı’na geçirilmesi gerektiğini söyledi.
Görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavlarının düzenli hale getirilmesi gerektiğini de vurgulayan Kaya, eğitim çalışanlarının kariyer planlamalarına yönelik belirsizliklerin ortadan kaldırılmasını istedi.
Eğitim kurumları yöneticiliği sisteminin sürekli değişen yönetmeliklerle istikrarsız hale geldiğini ifade eden Ali Kaya, yönetici görevlendirmelerinde objektif kriterlerin esas alınması gerektiğini söyledi.
Kaya, eğitim yöneticiliğinin kadro güvencesine kavuşturulması ve profesyonel bir meslek olarak yapılandırılmasının eğitim sisteminin geleceği açısından önemli olduğunu belirtti.
Şube müdürleri ve şeflerin görev ve sorumluluklarıyla uyumlu özlük haklarına sahip olmadığını ifade eden Kaya, bu kadrolarda görev yapan çalışanların haklarının iyileştirilmesi gerektiğini dile getirdi.
Okulların fiziki altyapı ve donanım eksikliklerinin eğitimde fırsat eşitliğini olumsuz etkilediğini belirten Ali Kaya, eğitim kurumlarına doğrudan ödenek tahsis edilmesi gerektiğini söyledi.
Temizlik ve güvenlik başta olmak üzere yardımcı hizmetler için yeterli personel istihdam edilmesi gerektiğini vurgulayan Kaya, okul yöneticilerinin temel ihtiyaçları karşılayabilmek için bağışlara bağımlı bırakılmaması gerektiğini ifade etti.
Açıklamasının sonunda yeni eğitim-öğretim yılına sorunsuz başlanabilmesi için mevcut sorunların tatil döneminde çözüme kavuşturulması gerektiğini belirten Eğitim-Bir-Sen İzmir 1 No’lu Şube Başkanı Ali Kaya, “Tatil dönemi, eğitimin aksayan yönlerini gidermek ve daha güvenli, daha nitelikli bir eğitim ortamı oluşturmak için önemli bir fırsattır. Yeni eğitim-öğretim yılına güçlü ve hazırlıklı bir şekilde girebilmek adına gerekli adımlar vakit kaybedilmeden atılmalıdır” dedi.
