Otobüs, metro, tramvay zamlı
İZBAN’da zam yok ancak 90 dakika kalktı
İzmir’de ulaşım karmaşası iletişim krizine yol açarken, Büyükşehir’le Merkezi yönetim arasında başka konularda anlaşmazlıkların olabileceği ihtimalini gündeme getirdi. Sonuçta siyasi bir gerilime yol açmasından korkulan durumların gündelik hayata yansıması ile vatandaşın mağdur olacağı ifade ediliyor.
Ulaşım karmaşası yüzünden İzmir, Eylül’e iyi bir başlangıç yapamadı. Günün sabahına ulaşımda zam ve İZBAN’da 90 dakika iptali ile uyanan vatandaş, hesap yapmaya başladı.
Bugünden itibaren Büyükşehir’in otobüs, tramvay ve metrolarında; Tam biniş ücreti 25 TL’den 30 TL’ye, öğrenci ücreti 10 TL’den 15 TL’ye çıkarıldı. Öğretmen binişi 17,72 TL’den 20 TL’ye, 60 yaş üstü biniş ücreti ise 20 TL’den 25 TL’ye yükseltildi. Aylık öğrenci abonman kontör ücreti de 4,80 TL’den 6,34 TL’ye çıktı. 90 dakika uygulaması ise değişmedi. Buna göre ilk binişten sonraki 90 dakika içinde yapılan aktarmalar ücretsiz olacak. Halk Taşıt uygulamasında değişiklik yok.
İZBAN’da ise bu sabahtan itibaren yeni bir dönem başladı. Şehirdeki toplu ulaşım sistemlerini kapsayan 90 dakika uygulamasından İZBAN çıkarıldı. İlk binişin ardından 90 dakika içindeki tüm binişlerin ücretsiz yapıldığı sistem İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TCDD’nin ortaklığındaki banliyö taşımacılığını artık kapsamayacak.
Bu arada zam iddialarına karşılık İZBAN’da şu açıklama yapıldı: Bugün medyada yer alan ve İZBAN’da bilet fiyatlarına zam yapılarak ‘tam bilet’ bedelinin 30 TL’ye yükseltildiği haberleri gerçeği yansıtmamaktadır. İZBAN’da tam bilet ücreti 25 TL’dir.
Mevcut tarifesi ise şu şekildedir:
TAM: 25,00 TL
ÖĞRETMEN: 17,72 TL
60 YAŞ: 20,00 TL
ÖĞRENCİ: 10,00 TL
İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin TCDD ile yaşadığı anlaşmazlık sonucu, iletişim karmaşası vatandaşa olumsuz yansıdı. Kafaları karışan vatandaş, ulaşımda yeni hesaplar yaparken, ‘Büyükşehir ile merkezi yönetim arasındaki iletişim krizi yalnızca ulaşımda değil, başka alanlara da sirayet’ etmesinden endişe duymaya başladı. Olası anlaşmazlıklar nelere yol açabilir?
Vatandaşa göre;
“Hizmetlerde aksama riski: Ulaşımda görülen “sen yaptın–ben yapmadım” tartışması, ileride su, altyapı, çevre yatırımları ya da sosyal destek hizmetlerinde de yaşanabilir. Bu da doğrudan günlük hayatı zorlaştırır.
Çifte mesaj, kafa karışıklığı: Bir taraf “zam yok” derken diğer taraf “90 dakikayı kaldırdım” diyorsa, vatandaş hangi açıklamaya inanacağını şaşırır. Güvensizlik, sadece ulaşımda değil tüm hizmetlerde artar.
Kaynakların verimsiz kullanımı: Kurumlar arası uyumsuzluk yüzünden aynı iş için iki farklı harcama yapılabilir ya da iş birliğiyle çözülecek bir mesele aylarca sürüncemede kalabilir. Bunun faturası da vatandaşa çıkar.
Siyasi gerilimin gündelik hayata yansıması: Halk, yönetimler arası çekişmenin bir tarafı olmak istemez. Ancak bu gerilim, yatırımların gecikmesi ya da sosyal projelerin yavaşlaması gibi sonuçlarla vatandaşın hayatına doğrudan dokunur.
Kısacası; Büyükşehir ile merkezi yönetim arasındaki her iletişim krizi, hizmet kalitesine ve yaşam maliyetine olumsuz yansır. Vatandaşın beklentisi, kurumların siyaset üzerinden değil, iş birliği üzerinden rekabet etmesidir.